2009-08-03

301:a inlägget - Chili Bonanza!

Blomma av sorten Habanero Hot Paper Lantern om jag inte minns fel.

Det senaste halvåret har jag lagt till ett nytt intresse på min hobbylista - chiliodling. Även rädisor, paprikor, persilja, jordgubbar, basilika och vitlök växer här hemma men chilisarna är de jag bryr mig om mest.

Första gången ni fick se dem var de bara små skott. Nu efter semestern är de vildvuxna buskar mer.... Jag har (vet inte om Rickard som gav mig fröerna mördar mig nu, men...) flätat ihop dem för att de inte ska peta ut ögonen på mig när jag sitter vid matbordet. Så här ser de i alla fall ut i dagsläget (nja, för två dagar sen), flätade i sig själva!
Ett fataliilöv nästan lika stort som min hand. De har dock vuxit till sig än mer på de få dagarna sedan bilden togs.Före flätningen, en Fatalii med grenar åt alla håll och kanter!

Thaichilin är helt bananas, den växer snart om mig (bilden togs mitt i natten och jag var jättetrött, ja) så den har fått flytta ut på balkongen. Hoppas att den överlever.

Chiliodling är läskigt enkelt, än så länge. Jag hoppas nu bara att blommorna klarar sig och att det utvecklas en hel del frukt. Ser verkligen fram emot att skörda dessa bestar! Det är hetare chili än ni kan tänka er! Sorterna heter habanero hot paper lantern, fatalii, yellow bumpy och så "thaichili". För er som är intresserade av att odla kan jag tipsa om www.fatalii.net och www.thechileman.org.

Vad har ni för växter hemma? Odlar ni något ätbart eller för syns skull?

3 kommentarer:

Anneli sa...

Jag satte papayakärnor tidigare i år, och nu har det blivit en liten växt av dem med två stänglar. Annars har jag bara vanliga krukväxter.

Anneli sa...

Svar: ang. Hundöarna, så finns det två öar och det verkade som om de större hundarna håller mest till på den ön som ligger längst bort. Så jag kände mig ganska säker när jag gick på den första ön med Summer.

Vitina sa...

gud va stora dom har blivit! jag kommer ihåg när du precis fått fröna=)