2009-03-01

Det där med detox...

Jag kollade min statistik nu alldeles nyss och mycket riktigt har ni blivit färre som läser. Inte konstigt med tanke på mina icke-frekventa uppdateringar. Dock är det intressant och se HUR ni hittar hit. Sökorden "le bon palais", "bon palais" och "detox-meny" ligger i topp. Jag har även fått en del frågor i kommentarsfälten samt mejl om det här med detoxen. Tänkte att jag publicerar mitt svar på det mejlet här eftersom ni är flera som är intresserade av detta. Frågan jag fick var kort och gott hur min detox-diet såg ut. Detox handlar om att avgifta (detox) kroppen för er som inte följt med. Ni kan läsa alla mina detox-inlägg och detox-menyer genom att klicka på etiketten "detox" eller klicka här.

Jag gjorde en ganska "extrem" detox, på Internet kan man hitta menyer av mycket varierande sort. När jag fick för mig att börja detoxa tänkte jag att "ska man göra det ska man göra det ordentligt". Därför valde jag att följa den hårda linjen. Nedan har jag sammanställt vad jag åt, vad jag inte åt och lite tips för dig som vill själv vill prova på att rena kroppen.

Detta är förbjudet:
  • Alkohol
  • Socker och sötningsmedel
  • Salt
  • Koffein
  • Tobak
  • Alla animaliska produkter (ost, smör, mjölk, ägg elle rprodukter som innehåller något av dessa, ex quorn innehåller äggviteprotein och därför förbjudet under detoxen)
  • Gluten (undvik alltså vete, havre, råg etc. = inget bröd! Här går tyvärr de flesta färdiga sojaprodukter in, såsom sojakorv och sojabiffar eftersom de innehåller mjöl)
  • Potatis, pasta, ris
Undvik även konserveringsmedel och andra typer av tillsatser. Använd råa, färska råvaror eller i andra hand frysta, rena, obehandlade produkter. Ät helst endast ekologiskt (då får du inte i dig bekämpningsmedel etc.)

Detta får du äta:
  • Bönor, linser och dyl.
  • Dinkel (istället för ris)
  • Quinoa (istället för ex. pasta)
  • Bovete (perfekt att göra gröt på till frukost)
  • Frukter och bär
  • Nötter och frön
  • Grönsaker
  • Vatten
  • Grönt te och örtte (ej rött, vitt, svart) med naturliga ingredienser
  • Linfröolja är mkt bra att droppa i teet varje morgon (ca. en matsked)
  • Tofu* (kan användas i wok och soppor t.e.x. eller ätas rå i ex. sallad istället för typ fetaost)
  • Yofu (naturell tofu*-yoghurt)
Tofu är gjort på den nyttiga och proteinrika sojabönan och är inte en svamp som många tror.

Detoxkuren bör vara mellan 7-10 dagar (dock ej längre än 10). Tänk på att dricka MYCKET vatten för att rensa kroppen. Du kan följa min kur i mina inlägg genom denna länk: http://annuendag.blogspot.com/search/label/detox (börja nerifrån).

Vill man köra en mindre extrem detox så lägg till kyckling, fetaost och halloumi på "tillåtet-listan".

2 kommentarer:

minelli sa...

Hej! Jag hittade hit iaf! Kul! Googlade på detox, har precis börjat och är nu inne på tredje dagen. Det går bättre än förväntat! Ska läsa hur det gick för dig.. själv ska jag hålla på i 28 dagar! Välkommen till min blogg för att peppa! http://www.minelli.blogspot.com

Maddo sa...

jag gjorde också en detox nu på sju dagar fast jag hade med potatis. Ett liv utan potatis är inget liv. haha, alla har vi våra laster! Roligt att se att jag inte är ensam. Hittade dock hit efter detoxen. Ha det bra! =)