2009-06-26

Chilisar och sjuklingar går ganska bra ihop

Eftersom jag inte orkat ta mig utanför lägenheten i stort sett (förutom minimala kissrundor för stackars Sintra) så har jag suttit framför datorn, sovit eller druckit vatten. Eller pillar på mina chiliplantor. I förrgår skördade jag för andra gången paprikor (de smakade helt enkelt gul paprika, fast mer smakrika än de man köper) från mina egensådda plantor och snart är det dags för ännu en skörd (!). Och nu börjar även chiliplantorna får små knoppar som snart bli blommot och som sen ska bli läskigt heta chilis. WOHOO!!
Så här små och ynkliga var de den 7 april i år. Jag sådde dem i början/mitten av mars om jag inte minns helt fel. Paprikafröna som jag gröpt ur mina Konsumpaprikor sådde jag dock i höstas - därav att plantan är väsentligt större. Den största chiliplantan är thaichilin (gröpte ur fröna från chilis jag köpt på HongKong Trading i Sthlm), vet inte varför. Den sådde jag minst en vecka efter de andra men den verkar växtstark. De andra fröerna fick jag av snälle Richard - tack än en gång!



Ps. Glöm inte frågestunden! Minst fem frågor vill jag ha innan jag slutar tjata om den.... Kanske vill ni veta hur man gör för att så och odla paprika? Har ni drömt om chiliodling? Vill ni veta vilka sorter jag odlar? Eller vill ni veta hur gammal Sintra är och hur mycket hon hårar? Fråga på....

Inga kommentarer: