2008-09-13

9/11, datumet alla glömde

Är det någon anann än jag som reagerade på hur 9-11 (11 september 2001, datumet då WTC rasade framför världens ögon och terrorhot blev vardagsrubriker i tidningarna) gick obehindrat förbi i år? Jag hörde inte en enda kommentar i morgonsoffan på TV:n, inga rubriker i tidningarna, inga diskussioner i kollektivtrafiken. Jag frågade mina kollegor på jobbet igår och, nej, ingen hade ens reflekterat över datumet som de senaste åren varit största snackisen i september månad. Varje år har man hedrat minnet av de döda med dokumentärer och analyser. Men nu, 7 år senare, verkar allt vara glömt. Är det kanske 7 år det tar att glömma? Plötsligt är Idol-deltagarna viktigare stoff än terrorattacker, bomber, "krig för fred" och främlingsfientliga åsikter.

Jag kan ändå tycka att det känns bra att "firandet" av denna dag har avtagit. Många oskyldiga människor dog och självklart ska man skänka dem en tanke, men samtidigt har mycket annat hemskt hänt i världen, såväl före som efter 9-11. Inte sällan med just USA:s inblandning.

Anna Lindh, vår svenska utrikesminister som blev skjuten den 10 september 2003 hedrades däremot i tidningarna. Antar att även hon är bortglömd 2010, om 7-årsregeln gäller.

Jag hoppas att vi alla kommer att minnas såväl terrorattackerna som Anna Lindh. De berättar om en tid då vi levde "utan krig" men samtidigt mitt i ett ondskefullt samhälle. Jag hoppas att vi minns detta för att kunna förändra vår framtid, främja gränsöverskridande samarbeten och framför allt, uppnå en världsomspännande fred. Har jag tur kanske jag får uppleva det under min livstid, det vore fantastiskt att vara med om något så stort.

Inga kommentarer: