2009-04-22

En chiliodlares dagbok

Jag minns inte om jag skrivit om detta förut men under första halvåret i lägenheten bestod växtligheten uteslutande av orkidéer. Jag tycker att de är rätt så fina, passar in i vår hyffsat moderna möblering och var ett tillskott av färg. Dock så var de inte så roliga att fixa med. Helt plötsligt ramlade blommorna bara av "tack och hej". Fick ett olivträd i present istället. De håller hundratals år så jag pustade ut och kände "skönt, den här kan inte dö ifrån mig". En aloe vera fanns också i sovrummet, en present från Andreas pappa.
Eftersom vi använder en hel del chili i vår matlagning (cirkus varje dag faktiskt) så fick jag för mig att plocka ur några frön och plantera på skoj likt jag gjort i mellanstadiet. Sagt och gjort. Det växte på ordentligt och mina två chiliväxter fick flytta hemmifrån (adopterade av kollegor)
Och nu, efter ett par veckor så hänger det riktiga paprikor på mina egenodlade "träd". Dessutom har jag planterat lite nya, mer spännande chilifröer som nu kommit upp ur jorden och fått varsin liten plastkruka att växa i. Och de här växterna, de är "the real deal". Styrkan är inte att leka med och de går inte att hitta i din average-Ica-runt-hörnet.
Okej, slutsnackat. Jag har i alla fall slängt ut orkidéerna och bytt ut till användbara/ätbara växter (även en köttätande som ska få bukt med blomflugor). Mycket roligare!

Say hello till fröken Köttätare!

Är det någon av er som läser som har gröna fingrar? Vad gillar ni för växter?

2 kommentarer:

AMAIA LAYLA sa...

Hahaha vafan, jag hörde ju att vädret var värsta nice hemma också :D Och klart man klagar, jag vill ju sola men kan knappt vara ute i 10 minuter :( Idag funderade jag seriöst på att bränna alla mina byxor, aldrig mer att jag har skiten på mig, man dör.

Marie sa...

Häftigt byte=) Hoppas du får bukt med flugorna nu!!!
Kram