2009-04-16

Klagomuren - Pressbyrån Gullmarsplan T-bana


Kom till jobbet med ett dåligt humör i morse. Den heltöntiga anledningen var en påse Maltesers. Ni vet de där kex(?)fyllda chokladkulorna. Skyndade förbi Pressbyrån Gullmarsplan på väg hem från jobbet igår eftersom jag led av extremt chokladsug. När jag står på tunnelbanan öppnar jag påsen och tar en kula - den smakar äckelpäckel! Kollar på påsens datum och produkten utgick enligt stämpeln i november 2008 (!!!). Känner mig minst sagt snuvad på konfekten och åker hem tjurig. Bestämmer mig för att inte låta Pressbyrån i Gullmarsplan sälja gammalt godis till mig så jag traskade in där igen i morse för att byta påsen. Står i kö med alla andra morgonstressade människor. Ung tjej i kassan, kanske lika gammal eller något år äldre än jag själv.

- Hej, jag köpte den här påsen här i går men den är jättegammal, gick ut för ett halvår sen.
- Jaha?

- Ja, jag vill byta den.
- Har du kvitto då?

- Nej, jag fick inget. Det var en kille som jobbade där i den kassan (pekar) och han frågade inte ens om jag ville ha kvitto.

- Nej, om man inte betalar med kort så får man inget kvitto. Men jag kan inte göra nåt om du inte har ett kvitto. Du kan ju ha köpt den där var som helst och så kommer du hit och vill byta.

- Skojar du?

- Nej.

- Men hur ska jag kunna ha ett kvitto att visa om ni inte ger några kvitton, ni har ju inte ens en skylt där det står "be om kvitto!".
- Du, det är sunt förnuft att be om kvitto
- Du kan ju se köpen från igår i er kassadator om du inte tror mig. Kan du byta påsen nu, det är väl bara att ta en ny därifrån (pekar)?
- Nej, då förlorar ju vi pengar. Och du, det tar typ tre timmar att gå igenom datorn.


Vid det här tillfället insåg jag att jag stod framför den mest servicedefekta person jag stött på. Hon behandlade mig som en tjuv. Bad om att få prata med hennes chef. Denne var inte inne så jag bad om telefonnumret.

Fick till slut tag på en av franchisetagarna och därmed chef för Pressbyrån i Gullmarsplan. Han var trevlig och lyssnade. De skulle gå igenom köp från igår för att verifiera mitt köp (så mycket stök för att byta en påse godis à 24 kr) och återkomma. 6 h senare ringde han upp. "Jo, det stämde mycket väl att du handlade hos oss här igår. Så då ska vi såklart ordna det här. Vill du ha en ny påse eller pengarna tillbaka?". Att felet begåtts, att jag behandlats misstänksamt som vilken tjuv som helst, att denna bagatell tvingat mig att ringa dyra samtal under arbetstid och att jag fått skämmas inför en hel morgonkö bad han inte om ursäkt om.

Visst, jag ska kanske vara nöjd att jag ens lyckats få byta/få pengarna tillbaka. Men när ett fel begås som helt är deras och jag som kund bara hävdat att jag inte vill äta ruttet godis som jag betalat ett hutlöst pris för (liksom alltid på Pressbyrån), då tycker jag att en ordentlig ursäkt verkligen skulle sitta på sin plats.
Nu vill jag lära er en sak - be alltid om kvitto på er lokala Pressbyrån, särskilt om de inte frågar om du vill ha - man måste nämligen förutsätta att de säljer gammalt godis och att man kan behöva kvittot för att få sina pengar tillbaka eller sin produkt utbytt.

Nu bojkottar jag Pressbyrån i Gullmarsplan!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Personen i kassan gjorde helt rätt. Kan du inte bevisa att du köpt påsen där, så får personen inte byta varan/återköpa. Så konstigt är det inte med det. Du är bara sur för att du inte kollade påsen INNAN du köpte den, vilket du borde.

Vitina sa...

hahaha... vilka jävla lallare... de där va kul! bra att du fick rätt!=)

och till den lilla anonyma nissen som lämnat en kommentar. SÅ du brukar alltid kolla utgångs datumen på godis du köper?!
asså ärligt okej att man kollar mat varor som har korta datum men godis håller ju typ i hundra år och en seriös butik ska inte ha utgångna produkter i sitt sortiment!
hon i kassan kanske borde ha kollat deras andra sådana godisar om de också hade gammalt datum och där efter bestämt om du fick byta eller inte. hon borde hur som ha undersökt saken.