2008-11-18

En bra matdag!

Yes, efter gårdagens middag till vänster så kände jag ett behov av något mer vällagat (visst, varma mackor = snabbt, gott och enkelt men man tröttnar efter tre). Åkte därför efter jobbet till en av alla asiatiska matbutiker kring Hötorget. Köpte på mig ostronsås och färska grönsaker och begav mig hemåt.

Thaimat är det bästa jag vet! I alla fall nr 6 på Two Thai Take Away. Därför är det alltid nr 6 jag försöker efterlikna när jag lagar thai hemma. Slutresultatet smakade inte nr 6 idag men det var supergott ändå! Det känns dessutom så fräscht och nyttigt när man vet EXAKT vad det är man äter. Inga E-nummer, inga konserveringsmedel (ok, bambuskotten har nog fått sig en släng E kanske, ska kolla det sen)... Bra bra bra!
Ingredienser:

woken
Kycklingfilé
Paprika (gul & röd)
Gullök
Vitlök (ekologisk - wow vilken skillnad mot den vanliga mesiga!)
Bambuskott k
Långbönor (!!?!) - varj böna är ca. en halvmeter lång men jag klippte dem
Färsk småchili
Limeblad
Morot
Skum rot (galanga eller nåt sånt heter den)
Citrongräs
Oystersauce (ostronsås)
Kinesisk soja
Matolja
Hönsbuljong

tillbehör
Tunna risnudlar




Sintra fick lite gott hon med, torkad kycklingfilé är de enda "tuggisar" hon gillar. Och det är bara ibland hon gillar dem. Idag var tydligen en sådan dag.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa följ med! :D Värsta kul!

Jag ska dit med mamma o jag ska shoppa massor och förhoppningsvis plåtas lite också. Raggar fotografer för fullt :P

Anonym sa...

"Långbönor" heter också haricovert :) om jag ser rätt på bilden. Själv har jag dille på allt med grön curry! Så jag köper alltid nr 30 på vår thaisjappa!