2009-01-23

Dags att rena kroppen!

Fotograf: Giorgos - Orasis foto // Modell: Jag

Även kallat detox. Det ska jag prova på. Med start imorgon ska jag i tio dagar leva på allehanda konstiga saker som jag knappt hört talas om innan.

Detox handlar alltså om att rena kroppen, att få ut samlad vätska, slaggprodukter och annat äckel som fastnat i kroppen under år av godisätande, glufsande av läskiga transfetter och e-nummer. Jag är en ganska onyttig person så jag tror att jag kan ha ganska mycket skit i systemet som nu alltså ska ut.

Hur gör man? Jo, man har vissa regler att följa när det gäller kosten, i korta drag så gäller följande:

Jag ska....
  • Undvika alkohol, tobak och koffein
  • Endast äta icke-animaliska produker (a.k.a. veganmat)
  • Undvika gluten
  • Äta färska och ekologiska frukter och grönsaker
  • Dricka mycket vatten (minst 1,5 liter mer än normalt)
  • Proppa i mig massa grönsaker, bär, örter o. dyl. som sätter igång magen och resten av kroppen.

När man gör en sådan här drastisk omställning av kosten kommer kroppen givetvis reagera. Min kropp som är van vid falukorv, makaroner och en hel del onyttigheter à la chokladkaka kommer nog slå bakut snabbt. Enligt info jag hittat här och var så är vanliga "biverkningar" illamående, yrsel, illaluktande hud samt väldigt frekventa toabesök. Men det är ju inte konstigt - allt skräp måste ju ut någonstans och när gifterna frigörs blir man både illamående och illaluktande. Så håll er borta från mig!

Just nu sitter jag och skriver min tiodagarsmeny, ska lägga upp bilder på mina ekologiska, biodynamiska, fairtrade-märkta inköp senare. Om någon vill detoxa med mig - hojta till så kan vi hjälpa varandra med recept och peppning! Jag tänkte bli exepert på detta med detox. Jag är verkligen jättetaggad på att göra detta - det kommer bli en riktig utmaning men jag hoppas att det kommer lära mig att våga testa nya tankebanor när det gäller maten. Bli nyttigare och sundare och samtidigt värna om miljön genom att köpa ekologiskt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Du har en utmärkelse att hämta på min blogg. Kram Anneli

Anonym sa...

Jag hade gärna gjort sån där detox grej :D men... jag klarar mig inte utan cigaretter =/ fan alltså...

Anonym sa...

På tal om renlighet o sånt, fick du tag i nåt på Lush eller? :P

Och om du hinner nästa vecka så jobbar jag då, ska kolla upp dagarna lite senare, men då kan vi ju mötas upp innan i Globen centrum o fika eller så? :)

Anonym sa...

jahaaa, va roligt att köra en ny grej sådär!

hmm jag vet inte jag tar litegrann, precis som om jag saltar min hårbotten lite, o sen så rufsar jag, o fortsätter till nästa bena... hmm, hur gör du exakt, o hur mkt använder du?