2009-01-04

En riktig vinterdag

Ska gå igenom frågorna ni ställt nu, så länge får ni om ni vill läsa om vad jag gjort i helgen....

Sedan julhelgen har vädret här i Stockholm varit riktigt härligt. En hel del sol, ett par minusgrader och frost. Ingen snö knappt, men det känns okej ändå. Igår kom Hanna förbi mig för att ta en långpromenad. Vi bestämde oss för att gå till sjön ungefär en halvtimme härifrån för att kolla isen. Jag har aldrig gått på sjö- (eller havs-)is så jag var lite orolig så jag googlade upp lite israpporter om sjön. Det visade sig att det är den sjö som fryser först i Stockholm, vilket kändes betryggande. Det blev en urmysig promenad och isen höll.Vi bestämde oss för att prova på att åka skridskor. Så idag hade vi dragit fram våra gamla hockeyrör från skoltidens tvång-skridsko-åkning och GUD VAD HÄRLIGT det var! Först var vi verkligen som Bambi på hal is. När jag till slut fått på mig grillorna och försökte ställa mig upp utbrast jag "AAAAH! Ska det vara så här HALT?!". Nåväl, efter en stund vande jag mig och vi skrinnade iväg. Vi skrinnade från sjön via en kanal till en annan sjö. Där stannade vi till på en liten ö och fikade medhavd varm choklad, digestivekex och mackor. Jag ramlade bara en gång på hela turen, vi var väl på isen kanske två timmar. Vilket var tillräckligt för ett par nybörjare.


Efter detta traskade vi hem igen och satte igång bastun som finns i bostadrättsföreningens källare. Så skönt! Nu känner jag mig pånyttfödd. Jag måste "frilufta" mer helt enkelt! Ett gratis nöje som är både kul och dessutom välgörande för kropp och själ.

Inga kommentarer: