2009-01-14

Tandvård för hundar

Goda nyheter - Sintra verkar piggare och gladare än någonsin! Hon verkar inte alls bry sig om att hon knappt har några tänder.

Tyvärr är dålig tandstatus vanligt bland småhundar och inte minst hos chihuahuaor. Varför små hundar skulle ha sämre tänder än större hundar kan jag inte förstå och veterinären hade inget svar på det heller.

Saker som man kan tänka på för att minimera risken för tandsten (som i stort sett alla hundar någon gång måste till veterinären för att ta bort):


  • Ge hunden tuggben el. dyl. - det är det naturliga sättet att rengöra hundens tänder.

  • Borsta hundens tänder - minst 3 grr i veckan. Det behövs ingen tandkräm (obs! tandkräm för människor är giftig för djur) utan lite vatten duger gott. Det är själva friktionen som gör jobbet. Vänj din hund redan som valp vid att du och andra kollar på tänderna, tar på dem och borstar dem.

  • Undersök din hunds mun och tänder ofta så ser du snabbt missfärgningar som kan vara början på tandsten, inflammerat tandkött el. dyl.

  • Inflammerat tandkött kan behandlas med Corsodyl som finns på Apoteket. Men rådslå först med veterinär om hur ofta, hur mycket och hur du ska använda Corsodyl som finns både i gel- och flytande form.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Småhundar har tyvärr mycket sämre tandstatus än stora hundar. Här kan du läsa lite mera om tandvård http://blogg.aftonbladet.se/11171/perma/742907

Anonym sa...

Jag vet inte om detta har nån relevans i sammanhanget, men både jag och min mamma som har fyra hundar ger endast rå föda åt dem.
Ingen av dem har några problem med tänderna, men det hade däremot mammas förra hund som enbart åt en diet på torrfoder.
Jag snackar om stora hundar nu, dom är alla collies, men bekanta till oss som har mindre hundar har även laggt om dieten till endast naturlig föda och ingen av dessa hundar har heller dåliga tänder.
Tänkte ta och skriva ett inlägg om rå-diet för hundar på min blogg så kolla in det.